دیدار زلنسکی و اردوغان درباره الحاق سوئد به ناتو

رئیس‌جمهوری اوکراین قصد دارد همتای ترکیه‌ای خود را قانع کند تا پیش از نشست ۱۱ و ۱۲ ژوئیه در ویلنیوس، با الحاق سوئد به ناتو موافقت کند

تمدید مجوز صادرات غلات اوکراین یکی از موضوع‌های گفت‌وگو بین زلنسکی و اردوغان خواهد بود-UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE/AFP

رسانه‌های ترکیه گزارش می‌دهند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز جمعه برای گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود به استانبول سفر می‌کند.

‌این رسانه‌ها می‌گویند که هدف اصلی دیدار رجب طیب اردوغان و زلنسکی در استانبول، گفت‌وگو درباره تمدید مجوز صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه و جلسه هفته آینده ۳۱ رهبر عضو ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، خواهد بود.

‌تحلیلگران می‌گویند رئیس‌جمهوری اوکراین قصد دارد همتای ترکیه‌ای خود را قانع کند تا پیش از نشست ۱۱ و ۱۲ ژوئیه در ویلنیوس، با الحاق سوئد به ناتو موافقت کند.

چندین ماه است که ورود سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، به دلیل مخالفت ترکیه متوقف شده است.

آنکارا می‌گوید سوئد پناهگاه رهبران و اعضای حزب کارگران کردستان، پ. ک.ک و همچنین مخالفان دولت اردوغان و حامیان فتح‌الله گولن، شده است.

ترکیه حزب کارگران کردستان را یک «گروه تروریستی» می‌داند.

‌هم‌زمان از روز پنجشنبه دیپلمات‌های سوئدی و ترکیه‌ای در بروکسل، مقر ناتو، درباره شرایط الحاق سوئد با حضور نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دیدار می‌کنند.

‌توماس یبلستروم، وزیر خارجه سوئد، دو هفته پیش اعلام کرد که پارلمان ترکیه باید به درخواست این کشور برای پیوستن به ناتو رای موافق دهد، زیرا استکهلم به تمام تعهداتش عمل کرده است.

وزیر خارجه سوئد اظهار امیدواری کرده بود که کشورش بتواند تا زمان نشست آینده سران ناتو در ویلنیوس، به این ائتلاف بپیوندد. سوئد و فنلاند پس از آغاز جنگ اوکراین، درخواست الحاق به ناتو را مطرح کردند. فنلاند با موافقت ۳۰ کشور عضو، از آوریل گذشته عضو ناتو شده است.

البته اعضای ناتو ازجمله کشورهای اروپایی و ایالات متحده هم ترکیه را تحت فشار گذاشته‌اند تا هر چه سریع‌تر با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کند.

‌سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیش‌ازاین، تا ماه ژوئیه به ترکیه فرصت داده بود که هرچه سریع‌تر درباره مخالفت‌هایش با ورود سوئد به ناتو تصمیم بگیرد.

‌کشورهای غربی به ترکیه اجازه نمی‌دهند از وابستگی که به پیمان ناتو دارد، بهره‌برداری کند. آن‌ها این کشور را از دریافت هواپیماهای اف‌۱۶ محروم خواهند کرد؛ به‌ویژه اینکه کنگره آمریکا علاوه بر تاکید بر لزوم توقف پروژه‌های توسعه ارتش ترکیه و ایجاد مشکلات اقتصادی در روابط غرب با این کشور، با قرارداد فروش هواپیماهای اف‌۱۶ به ترکیه مخالف است.

‌دومین محور گفت‌وگوها بین زلنسکی و اردوغان، تسهیل صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی است.

‌ولودیمیر زلنسکی و رجب طیب اردوغان، هر دو خواهان توافق مجدد با روسیه در مورد صادرات غلات اوکراین‌اند.

‌زلنسکی انتظار دارد که اردوغان از رابطه نزدیک خود با ولادیمیر پوتین استفاده کند و از رئیس‌جمهوری روسیه بخواهد مجوز صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه را تمدید کند.

‌پیش‌تر، چند هفته پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، اردوغان سعی کرد برای پایان دادن به جنگ بین رهبران روسیه و اوکراین میانجیگری کند. در همین راستا، نشست‌هایی بین مقام‌های ترکیه، اوکراین و روسیه برگزار شد، اما درنهایت به نتیجه‌ای نرسید.

بیشتر از جهان